De eerste lesdag - Docenten
Vroeg uit bed, want het is onze eerste schooldag vandaag. De buddy’s zijn ons niet onbekend, maar soms moeilijk te herkennen. Eén school met 2 culturen, 2 lesroosters, 2 talen en 2 niveaus. Alles is dubbel, 2 groepen docenten en 2 groepen leerlingen. Elk met een eigen set aan regels, normen en waarden. Alsof één cultuur nog niet moeilijk genoeg te bevatten is.
De dag begint ook met het hijsen van 2 vlaggen, met elk een eigen lied. Na de ceremonie gaat iedereen naar het eigen lokaal en wij…wij proberen onze buddy te herkennen en niet kwijt te raken in de dringende massa’s kinderen. Terwijl dit bezig is, wordt de groep alsmaar groter, want door de poort blijven leerlingen binnenstromen.
In de klas komt in de lokale taal de stof voorbij die wij als docent herkennen. De atoommodellen van Dalton, de klimaatgebieden rond de evenaar en de passive present bij de Engelse les. Verstaan doen we het niet en soms vragen we onszelf af of alle leerlingen het wel begrijpen. Werk aan de winkel!
Dus gaan we in de middagpauze aan de slag met onze workshop ‘activerende werkvormen’.
Een ware uitdaging wanneer je elkaars taal niet spreekt. Praten heeft geen nut, activeren wel en na een uur staat iedereen enthousiast weer buiten. Hopelijk zien we de komende week iets ervan terug in de lessen.
Voor ons een spannende dag vol nieuwe indrukken. En voor de Ethiopiërs ?? Lastig. Moeilijk te lezen mensen.
Juliette & Luuk
Reactie plaatsen