Vandaag zijn we verder gaan werken aan het Life Skill programma met onze buddy’s. De eerste opdracht is dat we, in groepjes van zes, de problematiek van ‘school-drop outs’ (schoolverlaters) in beeld brengen. Dit doen we door een boom te tekenen met aan de wortels de ‘causes’. Bij de bladeren tekenen we de mogelijke ‘solutions’ voor vroegtijdige schoolverlaters. We gaan buiten zitten en bespreken dit in het groepje. Als iedereen klaar is presenteren we aan elkaar wat we hebben besproken. De belangrijkste redenen die naar voren komen zijn: zwangerschap, vroeg uitgehuwelijkt, werken (of thuis helpen), de school is ver van huis, drugsgebruik en slechte vrienden. Iedereen bepaalt voor zichzelf welke redenen hij of zij het belangrijkst vindt. We krijgen twee blauwe kaartjes en twee oranje kaartjes. Op de blauwe kaartjes schrijf je welke twee redenen je het belangrijkst vindt. Op de oranje kaartjes schrijf je welke twee redenen je het minst belangrijk vindt. We verbazen ons over wat er uit deze vervolgopdracht komt. Heel weinig buddy’s schrijven bijvoorbeeld ‘teenage-pregnancy’ op het blauwe kaartje. Zij vinden tienerzwangerschappen helemaal niet zo’n groot probleem, terwijl wij wel hadden verwacht dat dit hier een probleem zou zijn. Een Ethiopische jongen geeft aan dat tienerzwangerschappen hier niet veel voorkomen. Hij vraagt of het bij ons wel veel voorkomt en normaal is, aangezien wij dit allemaal als belangrijk probleem benomen. Zo leren wij dus ook weer iets. Een ander voorbeeld is dat veel Ethiopische leerlingen aangeven dat er veel leerlingen uitvallen vanwege drugsgebruik. Navraag leert dat zowel Nederlandse als Ethiopische leerlingen iemand kennen die door drugsgebruik (voor langere tijd) niet naar school gaat.
Over deze redenen van ‘school-dropouts’ gaan we in groepjes toneelstukjes maken. Ieder groepje kiest een van de veelvoorkomende onderwerpen: drugsgebruik, de afstand naar de school, slechte vrienden en moeten zorgen voor je familie thuis. Een groepje speelt dat een leerling naar school wil, maar dit kan niet omdat hij op zijn jongere broertje moet passen. Uiteindelijk wordt de oplossing gevonden: opa en oma passen op het broertje en de leerling kan naar school. Dit laat zien dat de community heel belangrijk is in Ethiopië, en het is een mooi voorbeeld hoe deze kan worden ingezet.
Na de lunch gaan we in groepjes quotes/slogans bedenken die te maken hebben met de vier onderwerpen. Ieder groepje komt met een paar slogans, die daarna op een paar grote vellen worden geschreven. Iedereen kiest één slogan uit, die we op ons shirt gaan schrijven. Voorbeelden van slogans zijn: ‘a far school, is not school’, ‘bad friends won’t help you to the end’, ‘I can baby-sit, but I can also study as a kid’. Het is erg mooi om te zien dat een buddy met de quote ‘educate one girl, educate a generation’ komt. Later schrijft een Ethiopische jongen deze op zijn shirt. Het laat zien dat de leerlingen al actief met Life Skills en onderwerpen als het belang van onderwijs bezig zijn.
Als iedereen zijn shirt af heeft, maken we een groepsfoto met z’n allen. Daarna zeggen we gedag tegen de buddy’s en gaan we terug naar het hotel. Als we terug zijn in het hotel, worden de verslagen van de dag geschreven, foto’s geselecteerd en gaan we lekker eten. Daarna evalueren we de dag in onze redactiegroepjes, voordat we naar bed gaan. We hebben onze rust tenslotte ook hard nodig deze reis!
Geschreven door Sanne, Mare en Bram
Reacties (10)